2025.10.22
芸術専門学群およびデザイン学学位プログラムでフランスDOJOにおける多文化共修活動として2025年9月にグルノーブル(フランス)で実施した、グルノーブル・アルプ大学-筑波大学共同デザインWS/ENSAG-UT Joint Design WS 2025の成果報告会とグルノーブル・アルプ大学のPhilippe Liveneau教授、Amal AbuDaya講師による特別講義のお知らせです。成果報告会では参加学生がデザインの過程と作品を発表し、講評がおこなわれます。成果報告会では参加学生がデザインの過程と作品を発表し、講評がおこなわれます。
興味がある方はどなたでもお気軽にお参加ください。皆さまの参加をお待ちしています。
●日時:2025年10月24日(金)10:00-12:00
●場所:6A棟308

ENSAG-UT Joint Design WS:
共用の小規模建築物を制作対象として期間集中で、調査、課題特定、構想、プロトタイピング、インストレーション、評価というデザインの一連の過程を、実社会でステークホルダーと協働しておこなっています。グローバルな舞台で、デジタルデザイン/ファブリケーションやマニュアルファブリケーションの新旧技術を幅広く駆使しながら実施し、デザインの楽しみと可能性を知るとともに柔軟な発想力と強靭な実践力を身につけることを目指します。グルノーブル・アルプ大学(フランス)との協働を軸にグルノーブルで幼稚園の遊具、県立美術館、博物館庭園のパヴィリオンなどを制作してきました。2025年度にはフランス革命はじまりの地であるChateau Vizille/French Revolution Museumの庭園にパヴィリオン、デッキ、スツールを設置しました。
As part of the Dojo multicultural co-learning activities, the College of Art and Design and the Degree Programs in Design at the University of Tsukuba conducted the Université Grenoble Alpes – University of Tsukuba Joint Design Workshop (ENSAG–UT Joint Design WS 2025) in Grenoble, France, in September 2025.
We are pleased to announce a Debriefing Session and Special Lecture featuring Professor Philippe Liveneau and Lecturer Amal AbuDaya from Université Grenoble Alpes.
During the presentation, participating students will share their design processes and outcomes, followed by commentary and feedback.
Everyone interested is welcome to join—come and see the results of this international co-creation!
●Date & Time: Friday, October 24, 2025, 10:00–12:00
●Venue: Room 308, Building 6A
The program focuses on small-scale shared architectural projects, carried out through intensive workshops. Participants engage in the full design process—research, issue identification, concept development, prototyping, installation, and evaluation—in close collaboration with real-world stakeholders.
Conducted on a global stage, the workshop integrates both digital design/fabrication and manual fabrication methods, blending new and traditional techniques. Through this hands-on, cross-cultural experience, students explore the joy and potential of design while cultivating creative thinking and resilient practical skills.
In collaboration with Université Grenoble Alpes (France), past projects in Grenoble have included playground equipment for a kindergarten, pavilions for a prefectural art museum, and structures for museum gardens. In 2025, participants designed and installed a pavilion, deck, and stools in the garden of the Château de Vizille / French Revolution Museum, the birthplace of the French Revolution.
 
                